Allmänna Villkor för NordSilke

NordSilke är ett företag baserat i Jönköping, med postadress Koriandervägen 16, 55459 Jönköping.

📧 För kontakt: info.nordsilke@gmail.com


1. Beställning

När du har slutfört en beställning skickar vi en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. I bekräftelsen hittar du detaljer om produkter, priser, fakturerings- och leveransadress.
Om något är fel i orderbekräftelsen, kontakta oss omedelbart på info.nordsilke@gmail.com.


2. Leverans

  • Normala leveranstider: 5–12 arbetsdagar

  • Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästkommande vardag.

  • Vid hög belastning hos speditör kan förseningar förekomma.

Om försening uppstår utan att du blivit informerad, kontakta oss via info.nordsilke@gmail.com.
Notera att du som kund ansvarar för eventuella tull- och momsavgifter (privatimport).


3. Priser

Alla priser anges i SEK och inkluderar 25% moms.
Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid leverantörsändringar, tryckfel eller felaktiga prisuppgifter.


4. Ångerrätt

Enligt lag har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan.

4.1 Så använder du ångerrätten:

  • Meddela oss via info.nordsilke@gmail.com med namn, adress, e-post, ordernummer och vilka varor du vill returnera.

  • Returnera varorna senast 14 dagar efter meddelande.

  • Produkten ska vara oanvänd, i originalförpackning och välpaketerad.

  • Du står för returfrakten.

  • Om varan är använd eller skadad kan avdrag göras för värdeminskning.

4.2 Ångerrätten gäller ej för:

  • Plomberade varor av hälso-/hygieniska skäl där förseglingen brutits

  • Förseglade ljud- eller bildupptagningar där förseglingen brutits

  • Specialtillverkade/personaliserade varor

  • Tjänster påbörjade med ditt samtycke

  • Varor med kort hållbarhet (t.ex. livsmedel)

  • Lösnummer av tidningar och tidskrifter


5. Reklamation och klagomål

Alla varor kontrolleras innan leverans. Om en produkt ändå är felaktig eller skadad gäller gällande konsumentskyddslag.

Så reklamerar du:

  • Maila oss på info.nordsilke@gmail.com med namn, adress, e-post, ordernummer och beskrivning av felet.

  • Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt.

  • Om varan inte kan repareras eller ersättas återbetalas den enligt lag.

Vi följer riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) – se arn.se.


6. Ansvarsbegränsning

Vi ansvarar inte för indirekta skador eller förseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll (Force Majeure), t.ex. arbetskonflikt, brand, krig eller transportstörningar.


7. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel samt skillnader i färgåtergivning mellan skärm och verklighet. Bilder kan därför skilja sig något från produkten i verkligheten.


8. Cookies

Vi använder cookies enligt lagen om elektronisk kommunikation. Cookies lagras på din enhet för att ge dig tillgång till olika funktioner. Du kan blockera cookies i din webbläsare. Läs mer hos Post- och telestyrelsen.


9. Personuppgifter

Genom att handla hos oss accepterar du vår integritetspolicy.
Vi samlar endast in uppgifter som behövs för att hantera din beställning och delar aldrig med tredje part utan rättslig grund.

  • Exempel på data vi lagrar: namn, adress, telefonnummer, e-post, IP-adress, köphistorik.

  • Rättslig grund: köpavtal, bokföringslag, eller ditt samtycke (t.ex. nyhetsbrev).

  • Delning: med betal- (t.ex. Klarna) och fraktleverantörer (t.ex. Postnord) samt e-posttjänst (t.ex. Klaviyo för nyhetsbrev).

  • Du har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering (“rätten att bli glömd”).

Vi följer GDPR och skyddar dina personuppgifter i enlighet med gällande lag.


10. Ändringar av villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa villkor. Ändringar publiceras på webbplatsen och gäller från publiceringsdatum.


11. Tvist och Lagval

Vid tvist kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) via arn.se.
För EU-kunder: använd EU:s plattform för tvistlösning.
Villkoren tolkas enligt svensk lag.